Základní škola a mateřská škola Záchlumí, příspěvková organizace

 Vnitřní řád školní družiny

 V souladu se zněním zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním , základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), § 30, odst.1, vydávám řád školní družiny:

 Obsah:

Všeobecné ustanovení

Organizace a provoz školní družiny

Režim školní družiny

Dokumentace

 I. VŠEOBECNÉ USTANOVENÍ

 1. Činnost družiny

 1.1. Družina poskytuje zájmové vzdělávání žákům školy.

1.2. Družina vykonává činnost ve dnech školního vyučování.

1.3 Družina může vykonávat činnosti pro účastníky, nebo účastníky a jejich zákonné zástupce, i ve dnech pracovního volna.

1.4 Družina organizuje zájmové vzdělávání především pro účastníky přihlášené k pravidelné denní docházce.

1.5 Činnost družiny se uskutečňuje především
–          příležitostnou výchovou, vzdělávací, zájmovou a tématickou rekreační činností nespojenou s pobytem mimo místo, kde právnická osoba (škola) vykonává činnost školského zařízení pro zájmové vzdělávání,
–          pravidelnou výchovnou, vzdělávací a zájmovou činností,
–          využitím otevřené nabídky spontánních činností.

1.6. Družina umožňuje účastníkům odpočinkové činností a přípravu na vyučování.

 II. ORGANIZACE A PROVOZ ŠKOLNÍ DRUŽINY

 1. Přihlašování, odhlašování žáka

1.1. Žáka do školní družiny přihlašuje zákonný zástupce předáním řádně vyplněného zápisového lístku s uvedením rozsahu docházky a způsobu odchodu žáka z družiny – přihlášky eviduje vychovatelka.

1.2. O přijetí žáka k činnosti školní družiny rozhoduje ředitel školy na základě vyplněných náležitostí v písemné přihlášce a kritérií pro přijetí (zaměstnanost obou rodičů, upřednostnění dětí z neúplných rodin, celotýdenní docházka v plném režimu).

1.3. Činnost školní družiny je určena přednostně pro žáky prvního stupně.

1.4. Činností družiny se mohou zúčastňovat i žáci nezařazeni do družiny, pokud se v nich neúčastní plný počet zařazených žáků stanovený pro oddělení – např. dočasné umístěni žáků z vyšších tříd pokud to vyžaduje organizace výuky (dělené vyučovací hodiny, přerušení výuky, apod.).

1.5. Odhlášení žáka z docházky do činností školní družiny (dále jen ŠD) oznámí rodiče písemnou formou vychovatelce ŠD.

1.6. O vyloučení z docházky do ŠD rozhodně ředitel školy na základě návrhu vychovatelky ŠD a po projednání v pedagogické radě. Rozhodnutí o vyloučení ze ŠD sdělí ředitel školy rodičům žáka písemně s patřičným zdůvodněním.

 2. Provoz školní družiny

 2.1. Provozní doba ŠD :

PO 6.30 – 8.00 11.30 – 15.15 hod.

ÚT 6.30 – 8,00 11.30 – 15.15 hod.

ST 6.30 – 8.00 11.30 – 15.15 hod.

ČT 6.30 – 8.00 11.30 – 15.15 hod.

PÁ 6.30 – 8.00 11.30 – 15.15 hod.

2.2. Výchovně vzdělávací práce a další činnosti ve školní družině probíhají podle rozvrhu činností a režimu, který schvaluje ředitel školy.

2.3. Vyučovací jednotka ve výchovně vzdělávací práci ŠD je 60 minut.

2.4. Místnosti ŠD jsou v budově MŠ.

2.5. Počet oddělení : 1.

2.6. Naplňování oddělení: oddělení školní družiny se naplňuje nejvýše do počtu 30 účastníků, nejvyšší počet účastníků na 1 pedagogického pracovníka je 25 žáků denně přítomných – limit pro počet je dán velikostí učebny a mírou bezpečnosti žáka v provozu oddělení.

3. Docházka do ŠD

 3.1. Budova ŠD je zpřístupněna žákům k docházce do činností ŠD v ranním provozu od 6.30 do 7.20 hod..

3.2. V odpoledním provozu vstupují žáci do provozu ŠD a od 11.40 do 12.40 hod..

3.3. Žák vstupuje do činností ŠD v nahlášeném režimu, který je uveden zákonným zástupcem na zápisovém lístku. Bez písemné omluvy od rodičů je účast v zaměstnáních ŠD povinná.

3.4. Nepřítomnost žáka v ŠD je omluvena nepřítomností žáka ve škole (postup dle školního řádu), pokud je žák vyzvednut rodiči z vyučování, ohlásí vychovatelce tuto skutečnost třídní (předávající) učitel. Omluva je písemná nebo telefonická.

3.5.Odhlášku ze stravování v případě nepřítomnosti žáka provádí rodiče sami

3.6. Uvolnění z denní činnosti ŠD je jen na základě písemného sdělení zákonného zástupce a s osobním vyzvednutím žáka.

3.7. Režim vyzvedávání žáka z činností ŠD – po ukončení vyučování do 13.00 hod. a dále od 14.00 do 15.15 hod. z důvodu nenarušení plánovaných činností v době mezi 13.-15. hodinou.

3.8. Do odpoledního provozu ŠD jsou žáci přihlášeni k činnosti ve ŠD předáváni vychovatelkám školní družiny přímo vyučujícím po ukončení řádné výuky či jiné činnosti organizované školou. Předávající při předání sdělí počet předávaných žáků a oznámí důvod nepřítomnosti zapsaných žáků ŠD. V případě nepřítomnosti vychovatelky ŠD plní učitel funkci pedagogického dohledu nad žáky ŠD a současně situaci oznámí vychovatelce ŠD.

3.8. Při nevyzvednutí žáka zákonným zástupcem z činnosti ŠD do konce stanovené provozní doby ŠD má vychovatelka přístup k telefonu. Dle telefonické domluvy s rodiči vyčká s žákem až do příchodu rodičů či daného zástupce. Není-li nikdo ze zákonných zástupců či uvedených kontaktních osob k zastižení, sdělí situaci řediteli školy, event. policií. Problém může řešit i odvodem dítěte k sobě domů a pokoušet se dále o kontakt se zákonnými zástupci.

  4. Pravidla chování žáků při činnostech ŠD

 4.1. Žáci se řídí pokyny vychovatelky ŠD, pravidly vnitřního řádu ŠD a školního řádu.

4.2. Bez vědomí vychovatelky žák neopouští oddělení ŠD.

4.3. Doba pobytu ve školní družině se řídí údaji na přihlášce.

4.4. žáci obědvají v prostorách ŠD.

4.5. Osobní věci má každý žák označeny příjmením. Případnou ztrátu či záměnu hlásí žák nebo zákonný zástupce ihned pí. vychovatelce.

4.6. K hrám, hračkám, knihám atd. se žáci chovají ohleduplně a šetrně. Úmyslné poškození nebo zničení herního zázemí či vybavení nahradí, event. opraví rodiče.

4.7. Pokud žák soustavně narušuje činnosti ŠD, opakovaně porušuje vnitřní řád ŠD a školní řád, může být z rozhodnutí ředitele školy z docházky do ŠD vyloučen.

5. Bezpečnost a ochrana zdraví žáků ŠD

 5.1. Bezpečnost a ochranu zdraví žáků při činnostech zajišťuje vychovatelka ve svém oddělení metodicky správným a plánovitým výběrem činností v jednotlivých zaměstnáních.

5.2. Veškeré zjištěné nedostatky vychovatelky okamžitě nahlásí vedení školy.

5.3. Při úrazu žáka zváží vychovatelka situaci – ošetří sama, zavolá rodiče, event. lékařskou pomoc.

5.4. Žák je povinen okamžitě hlásit vychovatelce každé zranění při činnostech.

5.5. Během provozu ŠD nevstupují z hygienických a bezpečnostních důvodů zákonní zástupci či jimi pověřené osoby do prostor oddělení ŠD. Komunikace s vychovatelkami probíhá osobně, v odpoledních hodinách při výkonu služby vychovatelky u hlavních dveří. Další individuální pohovory mohou probíhat na základě osobní domluvy, v  rámci třídních schůzek a konzultací.

Pedagogičtí zaměstnanci ŠD i žáci ŠD se dále řídí ve svém chování, povinnostech a právech ustanoveními školního řádu.

6. Pitný režim

 6.1. Pitný režim zajišťuje vychovatelka ŠD nápoji ze školní jídelny (především v jarních a letních měsících).

III. REŽIM ŠKOLNÍ DRUŽINY

 6.30 hod. – 8.00 hod. do 7.20 hod. příchod do ŠD,
převážně odpočinková činnost, klidové hry, stolní hry, hračky, činnost dle zájmů,

11.30 hod. – 13.00 hod.
oběd, osobní hygiena, volná činnost,

13.00 hod. – 13.30 hod.
odpočinková činnost /besedy, četba, vyprávění, tématické rozhovory/,

13.30 hod. – 15.00 hod.
činnost zájmová – aktivity z oblasti Vv,Pč, Hv, Tv, sportovní a turistická, přírodovědná, příprava na vyučování formou kvízů, soutěží, křížovek apod.,

15.00 hod. – 15.15 hod.
osobní hygiena, svačina, úklid osobních věcí, postupný odchod dětí domů – kontrola v  šatnách, možné vypracování domácích úkolů.

 IV. DOKUMENTACE

 1. Dokumentace vedená v oddělení školní družiny

Přihláška pro žáky, kteří jsou přihlášeni k pravidelné docházce.

Třídní kniha.

ŠVP pro zájmové vzdělávání.